Senaste inläggen
Efter att ha pratat med Anton har vi insett att det är tid att börja läsa in oss på det mer praktiska kunskaper och fakta som vi kommer att behöva för att slutföra vårt projekt, alltså hur man kan bygga en generator, hur olika modeller ser ut, etc etc. Vi har sökt runt väldigt mycket på internet och funnit en hel drös med väsentlig information. Mycket av det vi har hittat är folk som själva har gjort egna generatorer och beskriver hur de gick till väga när de gjorde dessa, och det är både inspirerande och användbart.
Men Anton sa också att det är bra att förutom internet använda sig av litteratur för det står tydligen till och med i kriterierna att man ska göra det. Så vi följde Antons goda råd och begav oss till Stadsbiblioteket för att se efter vad de hade att erbjuda. Det var svårt att hitta någonting av värde för oss men till slut fann vi en bok som kan vara av nytta som vi lånade hem.
Det är förvisso höstlov, men jag kände att jag låg lite efter projektplanen så jag beslöt att plugga lite i fysikboken. Jag jobbade igår och idag och är nu klar med kapitel 9! Såhär i efterhand så känner jag att vissa uppgifter kan ha varit lite onödiga att göra (speciellt de om laddningar i cirkelrörelser) men ju mer man använder alla begrepp/formler dessto bättre känsla får man för ämnet. Det var emellertid ändå ganska intressant med cirkelrörelserna då man lärde sig hur LCMS (Liquid Chromatography Mass Spectrometer) fungerar, viket är användbart då vi just nu håller på med analysmetoder i kemin.
Det som jag anser var svårast att förstå var "magnetfältet runt en strömledare" och att sedan koppla detta till "högerhandsregeln för strömspolar". Det är dock förmodligen det som kommer att vara till störst användning för bygget av våran egna generator.
Vi håller fortfarande på med att läsa på om den grundläggande fysiken bakom generatorer därför har vi jobbat enskild med våra böcker denna vecka. Vi tycker att det är viktigt att vi lägger ganska stor vikt på detta nu i början så att vi verkligen förstår vad det är vi håller på med sen, men visst börjar vi bli ivriga att sätta igång på riktigt med själva generatorn.
Nästa vecka är det höstlov och vi tänkte att det får bli en vecka ledigt från projektet. Sen efter lovet hoppas vi kunna sätta igång med planerandet av vår produkt så snart som möjligt.
Idag har jag läst kap. 9 om magnetiska fält. Det fanns en hel del viktig information om hur magneter fungerar och beter sig, samt olika viktiga "handregler" för att bestämma riktning på ström och den magnetiska flödestätheten. Då det verkar finnas så mycket användbar teori så tänker jag nog göra alla tillhörande uppgifter till kapitlet. Just idag gjorde jag fram till uppgift 9.08 och det mesta handlade om att kunna applicera högerhandsregeln.
Eftersom att vi senast beslöt att vi skulle studera enskilt i fysikboken så var det bara att sätta igång. Jag följde Antons tips från det senaste projektmötet och började med att läsa kapitel 8 i fysikboken. Det handlade om elektriska fält. Jag beslöt att det inte var värt att göra några uppgifter tillhörande kapitlet eftersom att det inte hade så stor relevans till bygget av en generator. Det var dock viktigt att repetera olika elbegrepp samt hur man ritar olika elkomponenter i tekniska ritningar. Det kan komma till bra användning senare!
Jonatan Berggren Daniel Chodorowski N3A |
Projektplan
Bakgrund/ Syfte: Vi går båda på det naturvetenskapliga programmet samt är båda intreserade av fysik och teknik och ville därför ha ett projektarbete som har anknytning till detta. Efter stora funderingar över tillämpningsområden så fastnade vi för energikällor. Att effektivisera och hitta nya energikällor har alltid varit en uppgift som många forskare har dedikerat sina liv för. Dock så har energifrågan i nuläget fått en ännu viktigare betydelse i.om att det har visat sig att en av vår viktigaste energikälla, olja skapar allvarliga miljöproblem. Nya, mer effektiva och framför allt miljövänliga energikällor är därför ett måste. Kunde vi, två gymnasieelver på något sätt bidra med något och skulle vi då gå till väga??
I.om. att vi använder energi på altifrån fabriksnivå till matlagning så var vi tvungna att specificera oss på ett område. Vi valde därför att fokusera på vardagliga energikällor och började fundera över olika energisituationer som kan utnyttjas mer effektivt. Vi bor båda i Stockholm och obseverade att det är allt vanligare att folk väljer att cykla istället för att åka bil till jobbet. Om detta beror på införandet av trängelskatt eller om folk är mer miljömedvetna vet vi inte, men det som vi vet är att energin som skapas av allt cyklande kan utnytjas betydligt mer! Kunde vi omvandla en del av rörelseenergin till elektrisk energi som kan användas till att t.ex ladda mobilen?
Målet med projektet blir därdör att skapa en generator som kommer att omvandla rörelseenergi till elektrisk energi på ett så effektivt sätt som möjligt. Energin som produceras ska också kunna användas praktiskt t.ex mobilladdning eller till att kunna koppla in usb- komponenter. De fysikområden som vi i nuläget upskattar kommer beröras är: elektricitet, elektriska fält, magnetiska fält och induktion.
Genomförande/Metod: Vårt projekt är ganska komplicerat och ingen av oss har berört ämnet i vidare stor utsträckning tidigare. Därför har vi kommit fram till att den lämpligaste arbetsgången/-metoden är att vi först av allt ligger ner en hel del tid på att endast samla ihop fakta och lära oss det som kan komma att bli användbart för att sedan tillverka vår produkt. Detta kommer innebära att dels läsa på den relevanta fysiken såsom elektricitet, magnetfält m.m samt att samla mer specifik information om vårt projekt, till exempel om olika generatormodeller och lämpliga material.
Angående de rent fysikrelaterade fakta finner vi allt sådant i vår fysikbok de första veckorna. Därefter så kommer vi att behöva använda oss utav mer praktisk och specificerad literatur. Det andra får vi försöka ta reda på med andra medel. Internet kommer givetvis vara en stor informationskälla och antagligen kommer vi kunna hitta det mesta vi söker där. Vi kommer helt garanterat att ta kontakt med någon insatt person under processens gång, då det är ett mål för de högre betygen och för att det alltid är hjälpsamt med extra feedback.
När vi samlat ihop all nödvändig fakta kommer vi till huvudmomentet i vårt projekt – att bygga vår produkt. Då vi inte har någon erfarenhet av konstrunktion av sådana saker räknar vi med att det här momentet kommer ta lång tid. Det kommer involvera: teoretiska beräkningar, ritande av någon typ av plan över produkten, experimentation med olika material och komponenter för att komma fram till den mest effektiva lösningen och maximal effekt vi kan få ut, och själva byggandet och färdigställandet av slutprodukten. Detta är det vi i nuläget kan lista upp, självklart kommer det tillkomma fler saker men det får vi ta när vi vet mer.
Angående ansvarsuppdelning känner vi inte att vi kan göra det nu eftersom de moment som vi nu har på vår projektplan kommer vi båda behöva göra.
vecka | Mål för veckan |
39 | Starta med planeringen, skapa en fungerande blogg |
40 | läsa in oss på fysiken (dvs. kap 8,9 och 10 i fysikboken) |
41 | läsa in oss på fysiken (dvs. kap 8,9 och 10 i fysikboken) |
42 | läsa in oss på fysiken (dvs. kap 8,9 och 10 i fysikboken) |
43 | läsa in oss på fysiken (dvs. kap 8,9 och 10 i fysikboken) |
44 | Höstlov |
45 | Läsa på mer specificerat om vårt arbete (ev. kontakta sakkunniga personer) |
46 | Läsa på mer specificerat om vårt arbete (ev. kontakta sakkunniga personer) |
47 | Teknisk plan över vår produkt. Skapa ett mer specificerat tidsschema |
48 | Teknisk plan över vår produkt. Skapa ett mer specificerat tidsschema |
49 | Experimentera med olika material, komponenter, få så hög effekt som möjligt osv. |
50 | Experimentera med olika material, komponenter, få så hög effekt som möjligt osv. |
51 | Experimentera med olika material, komponenter, få så hög effekt som möjligt osv. |
52 | - Lov - ? |
1 | - Lov - ? |
2 | Experimentera med olika material, komponenter, få så hög effekt som möjligt osv. |
3 | Experimentera med olika material, komponenter, få så hög effekt som möjligt osv. |
4 | Slutprodukt (justeringar) |
5 | Slutprodukt (justeringar) |
6 | Slutprodukt (justeringar) |
7 | Slutprodukt (justeringar) -Första Deadline på produkten- Jobba med Slutrapport |
8 | Jobba med Slutrapport |
9 | Sportlov |
|
Idag justerade vi vår tidsplanering eftersom vi båda låg lite efter och vi även hade glömt bort höstlovet i vår ursprungliga version. Anton hade även lite anmärkningar på den som vi också ska ändra på. Det ena var att vi utöver fysikboken borde leta efter litteratur som är mer relaterad till generatorer och vårt projekt. Alltså mer om hur man kan bygga olika sorters generatorer m.m och inte bara den bakomliggande teorin. Det andra var att kurskriterierna faktiskt säger att man ska ta kontakt med någon som är insatt i ens ämne. Först trodde vi att det inte skulle vara nödvändigt men då får vi helt enkelt göra det och visst kommer det säkert vara till stor hjälp om man hittar en bra kontakt.
Fram till höstlovet kommer vi nu rikta in oss på att samla så mycket fakta som möjligt som kan vara användbart i vårt projekt. Det kan göras mer eller mindre självständigt eftersom båda ändå måste sätta sig in i allt, men givetvis kommer vi samarbeta och kolla hur vi ligger till m.m
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 | 29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|